Akumulator to część, która znajduje się w każdym samochodzie, niezależnie od marki czy modelu. Ponadto znajduje on zastosowanie we wszelkiego rodzaju maszynach, urządzeniach, pojazdach itp. Zainteresowanie tym elementem składowym stale rośnie, a część ta staje się coraz bardziej popularna. Każdy kto obcuje na co dzień z tymi produktami, powinien wiedzieć jak czytać oznaczenia akumulatora. Poniżej znajdują się niemal wszystkie podstawowe i najważniejsze parametry akumulatora wraz z wyjaśnieniami, które nie powinny stanowić tajemnicy dla osoby zmotoryzowanej. Sprawdź, co oznaczają oznaczenia akumulatora i jak je rozumieć.
Jednostki i miary akumulatorów
Poniżej znajdują się parametry akumulatora odnośnie poszczególnych jednostek i miar, jakie można spotkać w przypadku tych części. Wszystkie terminy zaprezentowane są w kolejności alfabetycznej.
* amper – jednostka natężenia prądu elektrycznego (inaczej nazywana po prostu prądem elektrycznym),
* amperogodzina – miara pojemności ogniw galwanicznych, która określa ilość czasu, w jakim dany akumulator będzie w stanie zasilać obwód o konkretnym natężeniu,
* cykl – określony czas potrzebny do naładowania lub rozładowania,
* moc zimnego rozruchu – wartość określająca ilość prądu, jaką można wytworzyć przy temperaturze poniżej – 17,8 stopni Celsjusza,
* Om – jednostka rezystancji w układzie SI,
* pojemność – wartość, jaką naładowany akumulator może dostarczyć,
* pojemność rezerwowa – ilość czasu, w jakim naładowany akumulator będzie dostarczał rezerwowo prąd o wartości na poziomie 25A,
* Volt – jednostka potencjału i napięcia elektrycznego,
* Wat – jednostka poziomu mocy lub strumienia energii,
* zdolność przyjmowania ładunku – wartość prądu elektrycznego, jaką akumulator może przyjąć w z góry określony czasie.
Poszczególne elementy
Oznaczenia akumulatora to również poszczególne elementy składowe jego budowy. Poniżej, w kolejności alfabetycznej, znajdują się wyjaśnienia każdej pojedynczej części.
* AGM – mata, która służy do filtrowania kwasu siarkowego,
* elektrolit – dzięki tej substancji możliwe jest przewodzenie prądu elektrycznego,
* komora – część odpowiedzialna za generowanie prądu. Znajdują się w niej niemal wszystkie inne elementy składowe,
* masa – przewód, który odpowiedzialny jest za łączenie nieelektryzowanego ciała i ziemi,
* obudowa – pojemnik wykonany ze specjalistycznej gumy, w którym znajdują się płyty, elektrolit i separatory,
* obwód – przestrzeń, która umożliwia przepływ prądu elektrycznego,
* pokrywa – element otaczający budowę,
* separator – element odpowiedzialny za rozdzielenie płyty ujemnej i dodatniej,
* substancja czynna – znajduje się ona w płycie dodatniej i ujemnej, a jej zadaniem jest wchodzenie w reakcje z kwasami,
* zaciski – odpowiadają one za połączenie akumulatora z zewnętrznym obwodem, potrzebnym do naładowania.
Najczęściej spotykane zjawiska
W tej kategorii znaleźć można najczęściej spotykane zjawiska dotyczące akumulatorów.
*korozja – reakcja chemiczna w wyniku której akumulator ulega zniszczeniu,
* rozwarstwienie elektrolitu – podczas tego zjawiska dochodzi do osadzenia się gęstego elektrolitu,
* rozładowywanie – podczas tego zjawiska akumulator ulega całkowitemu rozładowaniu,
* zwarcie – nagła zmiana poziomu rezystencji.